Nog op zoek naar invulling voor
uw studiedagen? Bekijk ons aanbod
Ondersteuning nodig bij fusietrajecten?
Laat ons meedenken!
Een missie- en visietraject
met bevlogenheid als vertrekpunt
Van Nationaal Programma Onderwijs
naar eigen School Programma
Trots! Op onze publicatie:
Impact in het Onderwijs

Collegiale advisering

Door: Tess Thijssen

“Samen weten we meer dan alleen”
 

Doel: Je helpt de inbrenger om meer inzicht te krijgen in zijn eigen manier van werken. Bovendien krijgt de hele groep inzicht in andere manieren om hun werk te doen.  
 
Stap... Beschrijving ...Tijdsindicatie
 
1 | Vraagintroductie of ervaringsverslag
De inbrenger introduceert zijn onderwerp en vertelt kort over zijn werkwijze:
  • Hier ben ik mee bezig
  • Zo pak ik het aan
  • Dit zijn dilemma’s
  • Dit zijn mijn successen
De groepsleden noteren vragen die bij hen opkomen.
...10 min.
 
2 | Verkenning
De groepsleden stellen om de beurt(zoveel mogelijk open) vragen. Geen discussie!  
...15 min.
 
3 | De kern van het dilemma
De groepsleden voeren discussie over de kern van het dilemma van de inbrenger. De inbrenger luistert.  
...5 min.
 
4 | Feedback
De inbrenger geeft aan wat hij herkent in de discussie die is gevoerd over het dilemma. 
...1 min.
 
5 | De kern van de werkwijze
De groepsleden voeren discussie over de kern van de werkwijze van de inbrenger. De inbrenger luistert.  
...5 min.
 
6 | Feedback
De inbrenger geeft aan wat hij herkent in de discussie die is gevoerd over het dilemma.
...1 min.
 
7 | Roddelen - Complimenten
De groepsleden geven aan wat zij goed vinden aan de werkwijze van de inbrenger. Geen discussie, de inbrenger luistert.  
...5 min.
 
8 | Roddelen - Voor verbetering vatbaar
De groepsleden geven aan wat de inbrenger anders zou kunnen doen. Geen discussie, de inbrenger luistert.   
...5 min.
 
9 | Feedback
De inbrenger geeft aan wat:
  • hem raakt in wat hij heeft gehoord.
  • hij heeft geleerd ten aanzien van het dilemma.
  • hij heeft geleerd ten aanzien van de werkwijze.
  • hij de komende periode concreet gaat doen met het inzicht en het advies. 
...10 min.
 
10 | Evaluatie
De inbrenger en de groepsleden kijken terug op de intervisie:
  • Wat heeft het de inbrenger/de groepsleden opgeleverd?
  • ​Hoe zijn de groepsleden met hun rol omgegaan? 
...5 min.
 
                         Benodigde tijd: ...62 min.














































 

Meer informatie

Meer informatie of heeft u vragen? Vul onderstaand formulier in. U ontvangt onze reactie binnen 2 werkdagen.




Naam:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Opmerking:

Partners