Een PLG legt de focus op leren en biedt een schoolteam de gelegenheid om met elkaar te onderzoeken hoe het onderwijs effectiever kan en hoe u als leraar daarin het verschil maakt.
Het werk van de PLG vormt het hart van een scala van leeractiviteiten in de school, gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden met als doel een onderwijsverandering/verbetering te realiseren. Vanuit de PLG worden diverse leeractiviteiten uitgezet in de school. Deelnemers, opdracht, vorm, looptijd en inhoud worden mede bepaald door de context en het thema van de gewenste PLG in overleg met betrokkenen in de school. De volgende stappen vormen de start van de inrichting van een PLG waarin uw school samenwerkt met de hoofdtrainer van sSprong. Let op: dit is een verkorte weergave van de stappen. Download de brochure voor de uitgebreide stappen.
Stap 1 | Projectvoorbereiding en afstemming
Het plannen en organiseren van dit maatwerktraject zodat het volledig toegespitst wordt op uw werkpraktijk.
Stap 2 | Training ‘Werken met bevlogenheid‘ – 4 (losse) dagdelen
Deze training is de eerste stap in de aanzet tot het formuleren van de professionele leergemeenschap.
Intervisie en begeleiding van het MT zijn belangrijke bouwstenen in het ontwikkelen van de professionele leergemeenschap.
Stap 3 | Voorstel vervolgaanpak ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’
De uitkomsten van deze training worden vertaald naar het ontwikkelprogramma, zodat er een traject ontstaat dat volledig is afgestemd op uw bedrijf, recht doet aan de prestatiedoelstellingen en gedragen wordt door de teamleden. De energie die in de training vrij komt, zet u zo optimaal in voor het vervolg.
Stap 4 | Vaststelling en formulering definitief prestatieplan
Nadat wij dit voorstel met u hebben besproken en u dit heeft goedgekeurd, stellen wij het definitieve prestatieplan op dat als leidraad geldt voor de noodzakelijke interventies. Dit kan een prestatieplan per groep of per deelnemer zijn.